2018. február 20., kedd

Kövek, kilátás - Velencei-hegység

Olyan rég jártam arra, hogy már fel se tudom idézni, pontosan mikor. A megboldogult Velence 25 teljesítménytúrán vettem részt anno, akkor tapostam ezeket az ösvényeket utoljára. Vagy egy részüket. Létezik még ez a túra?

Mindenesetre a vasárnapi létezett. Létezett a kezdeti hóesés, a borult ég, a félhomály, ami annyira maga alá temette a tájat, hogy a Likas-kőnél csak vaku segítségével tudtam nézhető képet készíteni a csapatról.

Mert a nyakunkba vettük a hegyeket, beneveztünk a Kőről-kőre a Velencei-hegységben fedőnevű túra összes kilométerére. Sukorón átestünk az adminisztráción, és mindenféle teketóriázás nélkül - na jó, magunkra rángattuk a kamáslinkat - nekivágtunk az útnak.

Az első emelkedőt még a faluban küzdöttük le, aztán máris elértük az első ellenőrzőpontot, ahol - a következőkhöz hasonlóan - egy kódot kellett a rajtlapunkra vésni. Szebb lett volna a kilátás a Gyapjas-zsák mellől, ha napfény árasztja el a völgyet, de anélkül is megérdemelt Sukoró egy néhány pásztázó pillantást.

És jött az erdő! Vagyis mi értünk be az erdőbe. Igazi, téli erdő, havas fákkal, kitaposott, keskeny ösvénnyel, szállongó hópelyhekkel. Elvégre téli túrán vagyunk!

Jóformán csak a következő kódnál álltunk meg, akkor is csak annyi időre, míg beírtuk a számot a helyére, aztán mentünk is tovább, hogy a fentebb emlegetett Likas-kőnél tartsunk kis szünetet. Itt készült néhány fotó rólunk is meg a kőrakásról is, aztán a sárga sávot lecseréltük a piros sávra - miután lekecmeregtünk a hegyről, a felfelé tartó sporttársakat kerülgetve -, az erdőt meg hamarosan legelőre. Bokrosra. Jó bokrosra. Kellett is az, a technikai megállóhoz...

A Bodza-völgyön még borongós időben keltünk át, de a nap már próbálkozott a felhőréteg áttörésével. Mi pedig leginkább azzal voltunk elfoglalva, hogy megmaradjunk az úton, ne csússzunk bele a patakba.

Az elmúlt hetekben annyi sárral találkoztam a túrákon, hogy egyáltalán nem hiányzott több. De nem úsztuk meg - ahogy kisütött a nap és elkezdett olvadni a hó, egyre csúszósabb és fröcsögősebb lett a talaj a talpunk alatt. A negyedik ellenőrzőpontra szép, széles, kijárt úton értünk le, balról kerítés, jobbról bokrok, körülöttünk sorstársak. Követtük is őket felfelé, tovább a piros kereszten, át a mezőn, le nem térve jobbra, amerre csak később, a visszafelé tartó ágon kellett menni.
De addig még felkapaszkodtunk a Kockához (az út menti bokrokon vízcseppgyöngyök csüngtek), ahol Valkó végre letehette a karjában dajkált kis hóembert. Merthogy nem lehet azt akárhol ott hagyni, ugyebár...

Míg a többiek kifújták magukat, felmásztam a Kockával szemközt magasodó dombra, és körbegyönyörködtem. Nyugatra még felhő árnyékolta a hegyeket, aztán, ahogy elnéztem észak majd kelet-délkelet felé, mintha a nap is velem fordult volna: szikrázva világította meg a tájat, és egészen Sukoróig elláttunk.

Az élmény, mondhatni, fokozódott, ahogy a néhány méterrel feljebb emelkedő Pogány-kőhöz értem. Kis várakozás után - népes csapat lepte el a köveket - bemásztam a kövek közé, hogy magasabbról is szétnézhessek a tájon.

Izgalmas ereszkedés után jutottunk el a következő kőhöz, mely a Pandúr nevet viseli. (Mondanom sem kell, hogy a két utóbbinál is felkarcoltuk a kódot a papírunkra.) Mintha hatalmas cukorkákat dobált volna egymásra valaki, úgy támaszkodnak a hegyoldalban a kövek. A fényes napról árnyas erdőbe ereszkedtünk mellőlük - nem volt egyszerű, a morzsalékos kővel teli járatban igencsak oda kellett figyelni, hová lépünk. De mindenki épségben leért, és lankásabb úton mehettünk tovább. A következő emelkedőig.

Egy hurkot leírva értünk vissza a rétre, és ugyanazon az úton jutottunk el ismét a korábbi negyedik e.p.-ig, ahol lekanyarodtunk a piros kör jelzésre (mert szóltak, hogy nehogy továbbmenjünk...). A pihentető séta nem tartott sokáig, ismét felfelé kapaszkodtunk, előbb tölgyesben, később fenyők között. Eddig csak a hó alól kikandikáló hunyorokkal találkoztunk az út mentén, itt végre rácsodálkozhattunk az idei első hóvirágcsokorra is (nem számítva a kertben nőtteket, persze).
Meg a kúpos kőre, ami leginkább egy római harcos sisakjára emlékeztetett. Magamban el is kereszteltem centuriónak...

Az utolsó e.p. után (ami szintén kóddal várt mindenkit - embertakarékos szervezés volt) éles kanyart vett az út, és a Csöpögő-völgyön leereszkedve hamarosan megérkeztünk Sukoró szélére. A házak közül felénk csillant a tó vize, de a sok lámpaoszlop és vezeték miatt valahogy nem éreztem túl sok késztetést a fotózásra...

Az utolsó szakaszt aszfalton baktatva tettük meg, le is potyogott a bakancsunkról a maradék sár nagy része. Továbbra is enyhe időben, napsütésben értünk be a célba, ahol átvettük a megérdemelt emléklapot és kitűzőt, meg az energiát pótló Balaton-szeletet. Aztán megvártuk a csapat másik felét, és búcsút intettünk a Velencei-hegységnek.